#mamczasrozmawiac

więcej

Co to jest HIV?

HIV to skrót od angielskiej nazwy wirusa nabytego niedoboru (upośledzenia) odporności (z ang. Human lmmunodeficiency Virus). HIV namnaża się i niszczy układ odpornościowy zakażonej osoby, który po pewnym czasie przestaje chronić organizm przed chorobami. Zakażenie HIV nie daje charakterystycznych objawów. Jeśli nie wykona się testu diagnostycznego, można nawet przez 10-12 lat nie wiedzieć o tym, że uległo się zakażeniu. Osoba, która nie wie, że żyje z HIV, może zachorować na AIDS. Może też zakażać innych. Warto się testować!

Co to jest AIDS?

AIDS to skrót od angielskiej nazwy zespołu nabytego niedoboru (upośledzenia) odporności (ang. Acquired Immunodeficiency Syndrome). AIDS to końcowy etap NIELECZONEGO zakażenia HIV. To zespół chorób atakujących osoby zakażone HIV. Zaliczamy do niego różne stany chorobowe i typy nowotworów. AIDS występuje po wielu latach trwania infekcji HIV. Osoby, które wiedzą o swoim zakażeniu, objęte są terapią antyretrowirusową, która zapobiega wystąpieniu AIDS.

Zrób test na HIV

Wykonanie testu jest jedyną metodą rozpoznania zakażenia HIV.
Sam test (tzw. test przesiewowy) polega na pobraniu niewielkiej ilości krwi, w której poszukuje się antygenu wirusa lub przeciwciał skierowanych przeciw wirusowi. Nie trzeba być na czczo.
Wynik jest gotowy do odebrania – w zależności od miejsca wykonania testu – nazajutrz lub po kilku dniach.
Test – bezpłatnie, bez skierowania i anonimowo, można zrobić w jednym z punktów konsultacyjno-diagnostycznych (PKD). Kliknij poniżej i poznaj adresy i godziny pracy najbliższego punktu.

www.aids.gov.pl/pkd

Zgodnie z prawem na wykonanie testu osobie do 16. roku życia zgodę muszą wyrazić rodzice lub opiekunowie prawni. Między 16. a 18. rokiem życia zgodę wyrażają zarówno badana osoba, jak i rodzice lub opiekunowie prawni. W obydwu przypadkach, dorośli powinni zgłosić się do PKD razem z osobą niepełnoletnią. Dopiero po ukończeniu 18. roku życia można wykonać test samodzielnie.
Wykluczenie zakażenia może nastąpić dopiero po 12 tygodniach od ryzykownego zachowania.

Minirozmówki
rodzinne

pobierz

Zakażenia przenoszone
drogą płciową

pobierz

O kampanii 2018

 #mamczasrozmawiac

Kampania pod hasłem: „Mam czas rozmawiać” (#mamczasrozmawiac)  powstała, by stać się  inspiracją do podjęcia w rodzinie dialogu międzypokoleniowego o zdrowiu.

Pierwsza edycja kampanii została przeprowadzona w listopadzie 2017 roku (link do strony kampanii z 2017 r. ).

W roku 2018 działania kampanijne zostaną przeprowadzone w dwóch częściach:

  • w czerwcu 2018 r., w dniach: 8-15.06.2018 r.;
  • na przełomie listopada i grudnia 2018 r., w dniach: 23-30.11.2018 r. (podczas Europejskiego Tygodnia Testowania), oraz 1.12.2018 r. (podczas Światowego Dnia AIDS).

Główne cele kampanii w jej odsłonie na rok 2018 to:

Edycja czerwcowa:

  • promowanie dialogu pomiędzy matkami a córkami, na temat konieczności testowania w kierunku HIV;
  • przypomnienie kobietom planującym macierzyństwo lub będącym już w ciąży, o badaniach w kierunku HIV, w myśl haseł: „Bądź mamą na medal. Zrób w ciąży wszystkie badania, w tym test na HIV”, „Zrób test na HIV. Dla siebie i swojego dziecka”, „Daj szansę swojemu dziecku. Nie daj szansy AIDS”.

Edycja listopadowa:

  • nacisk na dialog dotyczący konieczności testowania w kierunku HIV oraz zachęcenie do wykonania testu diagnostycznego, w jednym z 30 punktów konsultacyjno-diagnostycznych (PKD).
  • wzmocnienie przekazu, że rozmowa na te tematy z bliskimi, może przyczynić się do lepszej edukacji, wyższej świadomości na temat konieczności wykonywania testu w kierunku HIV, a w konsekwencji spadku liczby zakażających się osób;
  • promocja edukacji na temat HIV/AIDS oraz chorób przenoszonych drogą płciową, aby miała ona swój początek w rodzinie i była dostosowana do wieku i potrzeb odbiorców.

W ramach aktywności kampanijnych przygotowano następujące działania:

  • wyprodukowano nowy spot telewizyjny z udziałem znanej i cenionej aktorki Marii Seweryn;
  • opracowano nowy projekt graficzny plakatu promującego testowanie w kierunku HIV;
  • zaplanowano działania informacyjno-promocyjne w Internecie, które będą prowadzone równolegle do działań medialnych w tradycyjnych mediach. Posty na Facebooku, Instagramie oraz wpisy na blogach uświadomią, dlaczego z bliskimi warto i trzeba rozmawiać o wszystkim;
  • do międzypokoleniowych rozmów o zdrowiu, w tym właśnie o chorobach przenoszonych drogą płciową takich jak HIV, będą zachęcać m.in. spoty emitowane w TVP, komunikacji miejskiej, placówkach medycznych, na terenie dworców PKP,  sieci kin w całej Polsce oraz na portalach informacyjnych w Internecie, takich jak wp.pl, gazeta.pl, interia.pl.;
  • insert do gazet regionalnych na terenie całej Polski we wrześniu 2018 r., w formie zaproszeń do odwiedzenia punktów PKD (punktów konsultacyjno-diagnostycznych, w których można wykonać test w kierunku HIV anonimowo, bezpłatnie i bez skierowania), przypomni o badaniach w kierunku HIV;
  • umieszczenie w postaci banneru, w dniach 30 listopada oraz 1 grudnia 2018 r., w ogólnopolskiej, regionalnej i lokalnej prasie na terenie całej Polski, informacji o  stronie internetowej Krajowego Centrum ds. AIDS: https://aids.gov.pl, oraz Światowym Dniu AIDS, przypadającym 1 grudnia razem z „Czerwoną kokardką”, symbolem solidarności z osobami żyjącymi z HIV i AIDS, ich rodzinami i przyjaciółmi.

Spot telewizyjny

Spot radiowy

Plakat

pobierz

Zakładka do książki

Mam czas rozmawiać - zakładka do książki

pobierz

Powiększenie
Kontrast